mandag 16. april 2012

Bokhandleren i Kabul

Journalist og forfatter Åsne Seierstad dro til Afganisthan og utførte en metode som heter " deltagende observerende intervju. Det betyr at hun gikk grundig inn i intervjuobjektet, hun bodde hos familien som hun skriver om i boken. Det er en sann historie om hvordan hverdagen til en middelsklasse familie i Afganisthan er.

(Bilde, http://www.flickr.com/photos/adeleturner/4344706032/)

Åsne Seierstad er født i Oslo i 1970. Hun er norsk journalist og forfatter.

Boken handler som sagt om denne familien hun bodde hos. Mannen i familien er en bokhandler som har flere bokhandlere i Afganisthan. Hun forteller om hendelser som skjer i løpet av tiden hun tilbringer i Kabul. Navn til personer er ikke nevnt, men familien har senere blitt navn gitt, og Shah Mohammed Rais (hovedpersonen i boken) Har kommet til norge og truet med å saksøke pga de detaljerte og intime beskrivlesene av hans familie og familieforholdene.

I boken får vi detaljert høre om undertrykking av kvinner og hvordan menns syn i Afganisthen overfor kvinner er. Det er veldig sterke beskrivelser, og man blir klar over urettferdighetene som pågår i landet, i de fleste familier. Og jentebarn blir ofte offer for de styggeste overgrepene. Fremst i boken forteller hun bakgrunnen til boken og hvorfor hun valgte å anonymisere personene i boken. Jeg syns hennes skildringer og skrivemåte er utrolig bra. Man forstår raskt at hun ikke skriver uten å vite hva hun forteller. Allikevel han hun fått masse kritikk, og i rettsaken mot henne og forlaget. Konen til Rais har senere sagt at hun følte seg krenket av boken.
Jeg er ikke ferdig med boken ennå men jeg gleder meg til å fortsette å lese. Det er absolutt en bok verdt å få med seg! Jeg anbefaler på det sterkeste.

2 kommentarer:

  1. Denne boken vil jeg lese!
    Du har gjort en god jobb her Sonia. Boken virker utrolig spennende og du får den formidlet på en meget fin måte.

    SvarSlett
  2. Så flott at du har reklamert så godt for boken at Karoline vil lese den. Det kaller jeg god litteraturformidling! Fint at du husker å oppgi kilde for bildet ditt.

    SvarSlett